leerlingenzorg
Passend onderwijs
Sommige kinderen hebben extra ondersteuning nodig: een korte of langere periode, met weinig of veel hulp. Passend onderwijs is de naam voor de manier waarop deze extra ondersteuning georganiseerd is. Om passend onderwijs te kunnen bieden werkt onze school, samen met andere scholen en besturen, samen in Samenwerkingsverband Bepo. Onderling maken we afspraken over hoe we ervoor zorgen dat alle leerlingen onderwijs krijgen dat bij hen past. Bijvoorbeeld als er sprake is van dyslexie, bij gedragsproblemen, bij meer- en hoogbegaafdheid of bij taalachterstanden. In passend onderwijs heeft iedereen een rol: het schoolbestuur, leerkrachten, ouders, maar ook andere professionals, als het wijkteam, jeugdhulp en gemeenten en het samenwerkingsverband. Door intensief samen te werken zorgen we ervoor dat elke leerling zo thuisnabij mogelijk de onderwijsondersteuning krijgt die zij of hij nodig heeft.
Passend onderwijs op de Achtbaan
Binnen De Achtbaan proberen wij uw kind de zorg te bieden die het nodig heeft. Zorg is een breed begrip. Er kan sprake zijn van een kortdurend leerprobleem, opvallend gedrag, het niet spreken van de Nederlandse taal of het uitblinken in een bepaald vak. Het signaleren van deze zorg gebeurt door de groepsleerkrachten. Wanneer er zorgen zijn, bespreekt de leerkracht dit met ouders en de intern begeleider. De leerlingen die extra zorg nodig blijken te hebben, krijgen extra ondersteuning binnen en soms ook buiten de groep. We signaleren vroegtijdig welke leerlingen extra ondersteuning nodig hebben. Op basis van een analyse van de verzamelde gegevens worden de onderwijsbehoeften geformuleerd en bepalen we de aard van de extra ondersteuning. De leerkracht voert, eventueel in samenwerking met andere teamleden en/of externe expertise, de extra ondersteuning uit. Wij evalueren regelmatig de effecten van de geboden extra ondersteuning. Onze school maakt gericht gebruik van de diensten van externen.
Wanneer de verwachting is dat een leerling niet alle einddoelen van groep 8 gaat halen omdat de achterstanden op de vakgebieden rekenen, begrijpend lezen of taal groot zijn en de leerling een specifiek aanbod op maat nodig heeft, wordt een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld. Dit gebeurt altijd in overleg met ouders, leerkrachten en de intern begeleider.
Wilt u meer weten dan verwijzen we naar onze schoolgids en het schoolondersteuningsprofiel (SOP).